Түркиядағы мемлекеттік сатып алу 2003 жылдың 1 қаңтарынан бастап күшіне енген Мемлекеттік сатып алу туралы № 4734 заңмен (бұдан әрі – Заң) реттеледі. 2019 жылдың 1 маусымынан бастап Түркияда мемлекеттік сатып алу тек электрондық форматта, электрондық мемлекеттік сатып алу платформасы (ЕКАР) арқылы жүзеге асырылады (https://ekap.kik.gov.tr). Түркия 1995 жылдан бастап ДСҰ мүшесі болып табылады және 1996 жылдан бастап ДСҰ-ның Мемлекеттік сатып алу туралы келісімі аясында бақылаушы мәртебесіне ие. Сонымен қатар, шетелдік жеткізушілердің Түркияның мемлекеттік сатып алуларына қатысуына жол беріледі. Бұл ретте, Заңда отандық өнім берушілер үшін 15% шартты жеңілдік беру мүмкіндігі көзделгенін ескеру қажет. Заңның 10-бабына сәйкес тендерге қатысушылардан олардың экономикалық, қаржылық, кәсіби және техникалық біліктілігін бағалау үшін мынадай ақпарат пен құжаттарды ұсыну талап етілуі мүмкін:
I) Экономикалық және қаржылық әлеуетті бағалау үшін:
1) тендерге қатысушының қаржылық жағдайына қатысты банктік үзінділер,
2) тиісті заңнамаға сәйкес міндетті түрде жариялануға тиіс тендерге қатысушының бухгалтерлік балансы немесе егер олар жоқ болса, бухгалтерлік баланстың қажетті бөлімдері, балама құжаттар,
3) тендерге қатысушының жалпы айналымы туралы есеп немесе сатып алу рәсімдерінің мәніне қатысты тендерге қатысушы орындайтын және орындаған жұмыстардың көлемі көрсетілген құжаттар.
II) Кәсіби және техникалық біліктілікті бағалау үшін:
1) тендерге қатысушының қолданыстағы заңнамаға сәйкес тиісті Палатаның тіркелген мүшесі ретінде әрекет ететінін және өтінім беруге заңды құқығы бар екенін растайтын құжаттар,
2) мемлекеттік немесе жеке секторда құндылығы бар келісімшарт бойынша сауда-саттыққа қатысушы қабылдаған сатып алу нысанасына немесе ұқсас жұмыстарға қатысты;
а) алдын ала қабылдау рәсімдері аяқталған мердігерлік шарттар және қабылдау рәсімдері соңғы 15 жыл ішінде аяқталған құрылыс жұмыстарына байланысты қызметтер көрсету туралы шарттар бойынша жұмыс тәжірибесін растайтын құжаттар,
b) алдын ала қабылдау рәсімдері аяқталған мердігерлік шарттар және қабылдау рәсімдері аяқталған құрылыс жұмыстарына байланысты қызметтер көрсету туралы шарттар бойынша жұмыс тәжірибесін растайтын құжаттар, оларды қадағалау соңғы он бес жыл шегінде келісімшарт құнының кемінде 80% – ы мөлшерінде жүзеге асырылады немесе басқарылады,
с) келісім-шарттың бастапқы құны аяқталған жағдайда соңғы он бес жыл ішінде келісім-шарттың жалпы құнының кемінде 80% арақатынасында мінсіз орындалған, бақыланған және басқарылған жұмыстарға арналған келісім-шарттарға байланысты жұмыстарға арналған қолданыстағы келісім-шарттар мен қызметтер көрсетуге арналған келісім-шарттар үшін тәжірибені растайтын құжаттар,
г) соңғы бес жылда тауарлар мен қызметтерге шарттар жасасу тәжірибесін растайтын құжаттар,
е) берілген шарттар үшін: қабылдау рәсімдері соңғы он бес жыл ішінде аяқталған құрылыс жұмыстарымен байланысты алдын ала қабылдау рәсімдері мен қызметтер көрсетуге арналған шарттар мердігерлік шарттар бойынша жұмыс тәжірибесін растайтын құжаттар және қабылдау рәсімі соңғы бес жыл ішінде аяқталған тауарлар мен қызметтерге арналған шарттарда, егер келісімшарт құнының кемінде 80%-ы мердігерлік шарттар орындалған жағдайда, қабылдау рәсімі соңғы бес жыл ішінде аяқталған,
3) өндірістік және/немесе өндірістік қуаттарға, ғылыми-зерттеу қызметіне және үміткердің сапасын қамтамасыз ету практикасына жататын құжаттар,
4) үміткердің сатып алу нысанасын орындау үшін жеткілікті персоналды жалдайтынын немесе жалдайтынын растайтын, оның ұйымдық құрылымына қатысты Ақпарат және / немесе құжаттар,
5) қызметтерді немесе жұмыстарды сатып алған жағдайда – тендерге қатысушының басқару командасы мен техникалық персоналының білім беру және кәсіптік қасиеттерін көрсететін құжаттар,
6) сатып алу шартының мәні болып табылатын жұмыстарды орындау үшін қажетті объектілерге, машиналарға, аспаптарға және басқа жабдыққа қатысты құжаттар,
7) сапаны бақылауға жауапты техникалық персоналға немесе техникалық мекемелерге қатысты құжаттар, олар тендерге қатысушыға тікелей бекітілгеніне немесе тіркелмегеніне қарамастан,
8) халықаралық ережелерге сәйкес аккредиттелген сапаны бақылау органдары берген, қаралатын жұмыстың тендерлік құжаттамада көрсетілген стандарттарға сәйкестігін растайтын сертификаттар,
9) жеткізілетін тауардың дәлдігін, үлгілерін, каталогтарын және / немесе фотосуреттерін растау үшін сатып алушы орган сұрау салған жағдайда.
Шетелдік жеке және заңды тұлғаларды EKAP-та тіркеу рәсімдері мен қағидаттары Мемлекеттік сатып алу жөніндегі кеңестің 2018/DK D-357[1] шешімімен анықталған.
Бұл шешімде мыналар анықталған:
– Шетелдік жеке немесе заңды тұлғаларды EKAP-та тіркеу процесінде шетелдік жеке немесе заңды тұлғалардың жеке басын растау маңызына қарай шетелдік сәйкестендіру нөмірін немесе салықтық сәйкестендіру нөмірін пайдалану арқылы жүзеге асырылуы мүмкін; шетелдік сәйкестендіру нөмірін азаматтық хал актілерін тіркеу және азаматтық хал актілерін тіркеу бас басқармасынан алуға болады, ал ықтимал салық сәйкестендіру нөмірін салық органдарынан алуға болады.
– EKAP-та тіркеу осы тұлғалардың өзінің ұлттық заңнамасына сәйкес берілген, электрондық сатып алуды жүзеге асыру туралы Ереженің 7-бабында көрсетілгендерге баламалы құжаттарды ұсынуы арқылы жүзеге асырылуы мүмкін.
Сатып алу рәсімдеріне қатысатын жеке және заңды тұлғаларды мемлекеттік сатып алудың электрондық платформасында (EKAP) тіркеуге қатысты электрондық сатып алуды жүзеге асыру туралы Ереженің 7-бабының екінші абзацы мынадай:[2]
«EKAP-да тіркелу үшін хаттамаға қосымша ретінде мемлекеттік сатып алу органына мынадай құжаттар мен ақпаратты ұсыну қажет:
а) жеке тұлғалар үшін;
1) хаттаманы тіркеу сияқты сол жылы қабылданған және сауда-өнеркәсіп палатасынан және/немесе өнеркәсіптен немесе саудагерлер мен қолөнершілер палатасынан немесе тиісті кәсіптік палатадан алынған палатаға қабылданғанын көрсететін құжаттың түпнұсқасы немесе ол тіркелген нотариалды куәландырылған көшірмесі,
2) қол қою үлгісінің нотариалды куәландырылған нысаны,
3) егер хаттамаға өкіл қол қойса, онда нотариалды куәландырылған сенімхат, сондай-ақ өкілдің нотариалды куәландырылған қол қою үлгісі,
4) жеке тұлғаның атынан электрондық қолтаңбаны пайдалана отырып мәмілелер жасауға уәкілетті адамдардың нотариалды куәландырылған сенімхаты және нотариалды куәландырылған қол қою үлгісі.
b) заңды тұлғалар үшін;
1) заңды тұлғаның палатада тіркелгенін көрсететін құжаттың түпнұсқасы немесе нотариалды куәландырылған көшірмесі, ол хаттаманы тіркеу жылы қабылданады және тиісті заңнамаға сәйкес тіркелген сауда палатасынан және / немесе саладан алынады,
2) заңды тұлғаның сенім білдірілген қолдарының нотариалды куәландырылған тізімі,
3) егер хаттамаға өкіл қол қойса, онда нотариалды куәландырылған сенімхат, сондай-ақ өкілдің нотариалды куәландырылған қол қою үлгісі,
4) заңды тұлғаның атынан электрондық қолтаңбаны пайдалана отырып, мәмілелер жасауға уәкілетті тұлғалар үлгісінің нотариалды куәландырылған сенімхаты және нотариалды куәландырылған қол қою нысаны».
Бұл ретте, 2017 жылы заңдағы өзгерістерге байланысты тендер өткізу кезеңінде сауда-өнеркәсіп палатасын немесе кәсіби палатаны тіркеу енді сұралмайтынын атап өткен жөн. Алайда тендерлік комиссия жеңімпаздан келісімшартқа қол қойылғанға дейін осы құжаттарды ұсынуды сұрайды. Осылайша, тіркеу тендер жабылғанға дейін жасалуы керек.
Бұдан басқа, тендер өткізу кезеңінде компаниялар өздерінің ресми кіріс балансын ұсынады және банктік анықтама хаттарын беруді қажет етпейді. Оның орнына, жеңімпаздар келісімшартқа қол қойылғанға дейін банктік кепілдеме хаттарын/кепілдіктерін береді (жеңімпаз анықталған күннен бастап 10 күн ішінде, егер шетелдік тұлға жеңімпаз деп анықталған жағдайда қосымша 12 күн беріледі).
Заңның 33-бабына сәйкес, сатып алу кезінде кепілдік қамтамасыз ету тендерге қатысушы айқындайтын мөлшерде, ұсыныс бағасының кемінде 3%-ы ұсынылады. Егер тендерлік құжаттамада көрсетілген болса, консультациялық қызметтерде тендерді қамтамасыз етуді талап ету міндетті емес.
Тендерді қамтамасыз ету ретінде мыналар қабылданады:
а) Түрік лирасы,
б) банктер мен арнайы қаржы мекемелерінен кепілдік хаттар,
с) Қаржы министрінің орынбасары шығарған Ішкі қарыз алу және осы шоттарды ауыстыру үшін дайындалған құжаттар,
Тиісті заңнамаға сәйкес Түркияда жұмыс істеуге рұқсат етілген шетелдік банктер және Түркияда жұмыс істейтін банктер немесе арнайы қаржы институттары бере алатын кепілдік хаттар, банктер немесе шетелде қызмет ететін ұқсас кредиторлар берген қарсы кепілдіктер бойынша, сондай-ақ тендерлік қолдау ретінде қабылдануы керек.
Компания келісімшартты алғаннан кейін, сауда-саттыққа қатысушы мердігер болады және әдетте келісімшарт сомасының 6%-ын құрайтын және келісімшарт күнінен бастап жеткізілім кезінде немесе түпкілікті қабылдау кезінде әрекет ететін міндеттемелердің орындалуына кепілдік беруі керек (заңның 43-бабы). Барлық облигацияларды Түрік Банкі шығаруы және сауда-саттыққа қатысушы банк қарсы кепілдендіруі (растауы) тиіс.
ЕКАР-ға тіркелу қадамдары:
1) Шетелдік сәйкестендіру нөмірін немесе әлеуетті салық сәйкестендіру нөмірін алуға құқылы.
2) ЕКАР хаттамасын толтырып, уәкілетті тұлғалардың қол қоюы.
3) Электрондық сатып алуды жүзеге асыру регламентінің 7-бабында көрсетілген қажетті құжаттар қоса берілсін.
4) Қажетті құжаттармен Мемлекеттік сатып алу органына хаттама жолдасын.
5) Мақұлдауды күтіңіз. Тіркеу аяқталғаннан кейін сізге белсендіру үшін электрондық хат жіберіледі. Қажетті құжаттарды жинау және оларды тексеру үшін уақыт қажеттілігіне байланысты тіркеуге өтінімді ертерек беру ұсынылады.
[1] https://www.ihaledanismanligi.com.tr/2019/02/20/registration-of-foreign-natural-and-legal-persons-on-electronic-public-procurement-platform-ekap/
[2]https://ekap.kik.gov.tr/ekap/DuyuruDetay.aspx?duyuruID=3df8a5bb5bc4e217d05d7de2ea71c4d0565e8a680ad3a5ada9bac92a02d92687